NU PONOROGO

Official Website PCNU Ponorogo

Khutbah Jumat Singkat Tarbiyah ing wulan Dzulhijjah (Basa Jawa)

Khutbah Jumat Singkat Tarbiyah ing wulan Dzulhijjah (Basa Jawa)
Khutbah Jumat Singkat Tarbiyah ing wulan Dzulhijjah (Basa Jawa)

الْخُطْبَةُ الْأُوْلَى

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَوِيِّ الْمَتِيْنِ. سُبْحَانَهُ خَلَقَ الإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ. وَهَدَاهُ لِلْمَنْهَجِ القَوِيمِ. وَسَنَّ شَرَائِعَ فِيْهَا القُوَّةُ وَالتَّمكِينُ. بِحِكْمَتِهِ نُؤْمِنُ وَبِقُدْرَتِهِ نُوقِنُ وَعَلَيْهِ نَتَوَكَّلُ وَإِيَّاهُ نَستَعِينُ. أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ لاَ نَبِيَّ بَعْدَهُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَ هُدَاهُ.

أَمَّا بَعْدُ: فَيَا عِبَادَ اللَّهِ،أُوْصِيْكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُمْ مُّسْلِمُوْنَ.

Ma’asyirol  muslimin hafidzakumullah,

Sumangga kita tansah ningkataken takwa dhumateng Allah SWT kanthi taqwa ingkang leres, kanti nindakake dhawuh-dhawuhe lan nebihi laranganipun Allah, supados kita saged pikantuk kabegjan ing donya lan akherat.

Sakmenika kita sampun wonten ing akhir wulan Dzulqa’dah. Kirang langkung, seminggu malih kita bakal mlebu ing wulan Dzulhijjah, pungkasane wulan iki (1443 H). Kanthi mekaten kita sampun 2 wulan saking madrasah Ramadhan, lan sakmenika sampun nyiapaken kaliyan tarbiyah Allah SWT sanesipun, inggih punika madrasah Dzulhijjah.

Apa sebabe diarani madrasah Dzulhijjah? Amarga ing sasi iki ana telung ibadah utama sing kebak nilai tarbiyah, yaiku ibadah haji, sholat Idul Adha lan lurban. Malah kanggo kita sing ora nindakake kaji, kesempatan emas kanggo nggayuh pirang-pirang kautaman ing wulan Dzulhijjah. Ningkataken ibadah tanggal 1 Dzulhijjah dumugi tanggal 10 Dzulhijjah menika pilihan ingkang cerdas, amargi kathah hadis ingkang nerangaken kautamanipun. Ibadah bisa awujud ngatahaken sedekah, dzikir, waosan, lan amal sholeh liyane.

Allah Subhaanahu Wa Ta’aalaa dawuh :

وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ (الفجر)

“Demi fajar lan demi sepuluh wengi saka sasi besar” (QS. Al Fajr:1-2)

Akèh-akèhé ahli tafsir (ing antarané Ibnu Abbas, Abdullah bin az-Zubair lan Mujahid) nafsiraké yèn tegesé “sepuluh bengi” iku sepuluh dina pisanan ing sasi Dzulhijjah. Sumpahipun Allah Subhaanahu Wa Ta’aala kala wau nedahaken kaluhuran lan kautamanipun. (Tafsir Ibnu Katsir lan Zaadul Maad).

Imam Ibnu Katsir Rahimahullah njelasaken maknanipun:

وَاللَّياَلِي الْعَشْرُ: المُرَادُ بِهَا عَشْرُ ذِي الْحِجَّةِ. كَمَا قَالَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ وَابْنُ الزُّبَيْرِ وَمُجَاهِدٌ وَغَيْرُ وَاحِدٍ مِنَ السَّلَفِ وَالْخَلَفِ.

(Lan demi sepuluh bengi): tegese sepuluh dina (pisanan) Dzulhijjah. Kaya sing diomongake dening Ibnu Abbas, Ibnu Az Zubair, Mujahid lan sawetara ulama liyane saka kalangan Salaf lan Khalaf. (Tafsir Qur’an Al ‘Azim)

Rasulullah SAW dawuh :

مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ فِيهِ أَفْضَلُ مِنْ عَشَرِ ذِي الْحِجَّةِ، قِيلَ: وَلا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؟ قَالَ :« وَلاَ الْجِهَادُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْجِعْ بِشَىْءٍ

 “Ora ana dina-dina kang tumindak becik iku luwih di ridhoi dening Allah Azza wa Jalla tinimbang dina-dina iki, yaiku dina kapisan nganti tanggal sepuluh Dzulhijjah”. Para shahabat takon, “Ya Rasulullah, sanajan dibandingake karo jihad fi sabilillah?” Wangsulané, “Satemené, sanadyan iku dibandhingake jihad fi sabilillah, kajaba wong sing lunga karo nyawa lan bandha, banjur ora bali (mati syahid).

Ma’asyirol  muslimin hafidzakumullah,

Kajawi amalan taqwa umumipun, Rasulullah ugi paring pitedah supados kita nindakaken amal taqwa mliginipun, inggih punika:

Ingkang kapisan, ngatahaken pasa

Rasululloh SAW bersabda:

مَا مِنْ أَيَّامٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ أَنْ يُتَعَبَّدَ لَهُ فِيهَا مِنْ عَشْرِ ذِى الْحِجَّةِ يَعْدِلُ صِيَامُ كُلِّ يَوْمٍ مِنْهَا بِصِيَامِ سَنَةٍ وَقِيَامُ كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْهَا بِقِيَامِ لَيْلَةِ الْقَدْرِ. (رواه الترميذي وابن ماحه والبيهقي)

“Ora ana dina sing luwih disenengi dening Allah kanggo ibadah kaya sepuluh dina Dzulhijjah. Puasa ing wayah awan padha karo siyam setahun lan shalat ing wayah wengi iku padha karo shalat ing wengi lailatul qadar.”

Pasa Arafah

Pasa Arafah sunnah kanggo kita sing ora nindakake kaji. Dene para jamaah haji iku ora kena pasa. Nalika iku kudu wukuf ing Arafah. Kanthi makaten, kautaman dinten Arafah saged dipun nikmati dening tiyang ingkang kaji lan ingkang mboten.

Kautaman pasa Arafah dicritakake dening Abu Qatadah r.a. :

سُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ عَرَفَةَ فَقَالَ: يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ ( رواه مسلم)

Rasulullah SAW nate ditakoni babagan pasa ing dina Arafah, dheweke mangsuli, “Puasa ngilangi dosa setahun kepungkur lan taun sabanjure.” (HR.Muslim)

Subhanallah, luar biasa. Krungu kautaman pasa Arafah, pantes yen ing dina Arafah akeh wong sing dibebasake dening Allah SWT saka siksa neraka.

مَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللَّهُ فِيهِ عَبْدًا مِنَ النَّارِ مِنْ يَوْمِ عَرَفَةَ

Ora ana dina kang Allah bebasaken para hamba saka geni neraka luwih saka dina Arafah. (HR.Muslim)

Kaping Kalih : Shalat Idul Adha

Ma’asyirol  muslimin hafidzakumullah,

Amalan khusus ing wulan Dzulhijjah sabanjure yaiku sholat Idul Adha. Jumhur ulama’ njlentrehake yen hukume iku sunnah muakkad lan sawetara ulama’ mutusake yen wajib. Minangka Allah ngandika:

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ

“Mula saka iku, sira nindakna shalat ing pangeran ira, nyembeleha kurban” (Surat Al Kautsar: 2). Tegesipun ayat punika dhawuh nindakaken shalat Idul Fitri.

Ketiga: Berkurban

Amal lainnya yang sangat istimewa dan khusus di bulan Dzulhijjah ini adalah kurban bagi kita yang mampu. Ibadah ini juga sarat dengan nilai tarbiyah. Bahkan sejarah disyariatkannya kurban pada masa Nabi Ibrahim adalah sejarah pengorbanan, ketaatan, serta proses taurits di dalam keluarga muslim. Kita sekarang tidak diperintahkan menyembelih Ismail-Ismail kita, akan tetapi menyembelih kambing, domba, sapi dan unta, sebagai bentuk ketaatan dan pengorbanan kita kepada Allah SWT.

Ibadah liyane sing khusus lan khusus ing wulan Dzulhijjah iki yaiku kurban kanggo sing kuasa. Ibadah iki anggadahi nilai-nilai tarbiyah. Sejarah ketetapan kurban ing jaman Nabi Ibrahim minangka sejarah pengorbanan, lan ketaatan. Nalila kita boten kadhawuhan nyembeleh para Ismail, ananging nyembeleh wedhus, \sapi saha unta, minangka wujud ketaatan lan kurban kita dhumateng Allah SWT.

Kautamaan kurban  kados ingkang kasebat wonten ing hadits:

مَا عَمِلَ آدَمِىٌّ مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ النَّحْرِ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ إِهْرَاقِ الدَّمِ إِنَّهَا لَتَأْتِى يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَشْعَارِهَا وَأَظْلاَفِهَا وَإِنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ مِنَ اللَّهِ بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ مِنَ الأَرْضِ فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا. (رواه الترميذي)

Ora ana amal sing ditindakake manungsa ing Riyaya Kurban sing luwih ditresnani dening Allah tinimbang nyembelih kewan. Sak temene kewan kurban bakal teka ing dina kiyamat kanthi sungu, wulu lan kukune. Sak temene sadurunge getih kurban  mili menyang lemah, ganjarane wis ditampa dening Allah. Dadi ayem jiwa kanthi kurban. (HR. Tirmidzi)

Ma’asyirol  muslimin hafidzakumullah,

Mekaten kala wau amal umum lan khusus ing sasi Dzulhijjah sing gedhe ganjarane uga tarbiyah kanggo kita. Mugi-mugi Dzulhijjah 1443 H punika saged nyebataken kita dhumateng Allah SWT satemah pikantuk ridha, rahmat, saha pangapunten.

وَاللَّهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى يَقُوْلُ وَبِقَولِه يَهْتَدي الْمُهْتدُونَ, أَعُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ, وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ. وَالّلَيْلِ اِذَا يَسْر.

بَارَكَ اللَّهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ. وَقُلْ رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَاَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِيْنَ..

 

أَلْخُطْبَةُ الثَّانِيَّةُ

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الصَّمَدِ. اَلَّذِى لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُوْلَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أحَدٌ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْكَرِيْمِ الْمُمَجَّدِ. وَعَلَى آلِهِ وَأصْحَابِهِ الَّذِيْنَ شَيَّدُوْا الدَّيْنَ بِعَزْمٍ قَوِيٍّ وَعَزِيْزِ الْمَدَدِ.

أمَّا بَعْدُ: فَيَاأيُّهَا الْحَاضِرُوْنَ! أُوْصِيْكُمْ وَنفْسِى بِتَقْوَى اللَّهِ بِفِعْلِ الْمَأْمُوْرَاتِ وَتَرْكِ الْمَنْهِيَّاتِ. قَدْ أشْبَعَ لَكُمْ أنْوَاعُ الْخُطَبِ الْجُمْعِيَّةِ وَكَأَنِّى أنْظُرُ فِى أسْمَائِكُمْ بِهَا مَلْآن. وَلَكِنْ مَا أرَى مِنْكُمْ اِلّا عَلَى جُمُوْدٍ عَرِيْقٍ. قَلَّمَا تُغَيِّرُ أعْمَالَكُمْ تِلْكَ الْخُطَبُ اِلَى تَرْقِيَةِ الْأعْمَالِ وصَلَاحِ الْجَنَانِ. وَمَا اُمَثِّلُكُمْ اِلَّا كَالْحَدِيْدِ الْبَارِدْ. يُضْرَبُ كُلَّ وَقْتٍ لِيَمْتَدَّ فَلَمْ يَمْتَدِدْ. فّتَبَصَّرُوْا وَاَفِيْقُوْا ثُمَّ أحْسِنُوْا، اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِيْنَ.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ، فِيْ الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ.

اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ والْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ، إنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ، وَقَاضِى الْحَاجَاتِ.

اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِاُمَةِ مُحَمَّدٍ. وَارْحَمْ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ. وَأَصْلِحْ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ. واسْتُرْ لِاُمَةِ مُحَمَّدٍ. اَللّٰهُمَّ انْصُرْهُمْ عَلَى أَعْدَائِهِمْ وَوَفِّقْهُمْ لِعَمَلٍ صَالِحٍ يَنفَعُهُمْ فِى دُنْيَاهُمْ وَأُخْرَاهُمْ. اَللّٰهُمَّ أَصْلِحْ وُلَاةَ أُمُوْرِنَا وَعُلَمَائَنَا وَزُعَمَائَنَا وَاجْعَلْ هِمَّتَهُمْ فِى اِزَالَةِ الْمُنْكَرَاتِ وَالْمَعَاصِى وَاهْدِهِمْ سَبِيْلَ الرَّشَادِ.

اللَّهُمَّ ارْفَعْ وَادْفَعْ عَنَّا الْبَلَاءَ وَالْغَلَاءَ وَالْوَبَاءَ وَالطَّاعُوْنَ وَفِرُوسْ قَارَنَ وَالْفَحْشَاءَ وَالْمُنْكَرَ وَالْبَغْيَ وَالسُّيُوْفَ الْمُخْتَلِفَةَ وَالشَّدَائِدَ وَالْمِحَنَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ، مِنْ بَلَدِنَا هَذَا خَاصَّةً وَمِنْ بُلْدَانِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الْعَفْوَ والْعَافِيَةَ وَالْمُعَافَاةَ الدَّائِمَةَ فِى الدِّيْنِ وَالدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ. رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيأ حَسَنَةً, وَفِى ألآخِرَةِ حَسَنَةً، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.

وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعّالّمِيْنَ.

عِبَادَ اللَّهِ. إنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى ويَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذكُرُوا اللَّهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ. وَاشْكُرُوْهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ. وَاسْئَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُؤْتِكُمْ. وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ.

Muqorrobin
Wakil Katib PCNU Ponorogo
Ketua Bidang Peribadatan Masjid NU Ponorogo

Informasi terkait:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *